Een investering in de medewerkersreis is een cadeautje voor je bedrijf

Door de steeds krapper wordende afbeidsmarkt is talent een kritische succesfactor geworden en wordt het organisatiesucces in toenemende mate bepaald door het vermogen om talent aan te trekken en vast te houden. Dus, investeren in talent is money in the bank dat zich dubbel en dwars terugbetaalt. Vooral bij het optimaliseren van de reis (Employee Journey) die elke medewerkers doormaakt. Want ‘aandacht voor een optimale employee journey levert veel op,’ schrijven communicatiestrategen Sascha Becker en Wenda Bolink in De Employee Journey, ‘meer omzet, minder verloop en minder verzuim bijvoorbeeld. Bovendien ben je daardoor aantrekkelijk voor het juiste nieuwe talent dat nodig is om de ambities van je organisatie waar te maken’. Om het benodigde talent aan te kunnen trekken en vast te houden, kun je er dus maar beter voor zorgen dat hun medewerkersreis onvergetelijk wordt. En daar is onderzoek voor nodig.

Employee Journey Experience = EJX

Wil jij ook meer talent aantrekken? Je marktaandeel vergroten, meer klanten bedienen? Blijere medewerkers die gemotiveerder en loyaler worden doordat ze zich beter gezien, gehoord en serieus genomen voelen? De bedrijfscultuur veiliger en inclusiever maken? Serieus werk maken van je employer branding? Of wil je gewoon weten hoe je medewerkers in hun vel zitten en welke wijzigingen je bijvoorbeeld in de bedrijfsprocessen en het thuiswerkbeleid kunt doorvoeren om hen nog beter te kunnen boeien en binden? Dan is onze EmployeeJourneyExperience (EJX) iets voor jou.

Ons medewerkersreis-onderzoek heeft 5 smaken

We geloven in het bouwen van empathie. Daarom bieden we ons medewerkersreisonderzoek aan in 5 modules, met een toenemende mate van inlevingsvermogen in de belevingswereld van je medewerkers:

INSPIRATIE Meest laagdrempelig is onze Employee Journey-inspiratiesessie waarin we onze visie op en ervaringen met medewerkersonderzoek (en thuiswerken) inclusief best en worst practices met jou en je team delen.

EXPLORATIE Wat ook veel inzicht oplevert is als we je medewerkerstevredenheid- en medewerkersreisrapportages met behulp van onze AI Tool ChatIM analyseren en er een presentatie over geven of werkplekgesprekken houden met bijvoorbeeld HR- en/of communicatiemedewerkers en bestuurders uit je organisatie.

VALIDATIE Om de hypothesen die we in het kwalitatieve vooronderzoek formuleren te toetsen, bieden we het kwantitatieve EJX-onderzoek onder alle medewerkers aan met behulp van online interactieve -met AI verrijkte- vragenlijsten en realtime dashboards waarmee je de waardering voor de medewerkersreis inclusief alle stapjes (en het belang ervan) kunt monitoren en aantoonbaar verbeteren.

CONCRETISATIE Ter aanvulling kunnen de (potentiële) medewerkers die de vragenlijst hebben ingevuld ook online door onze senior-onderzoekers worden geïnterviewd, zodat ze hun antwoorden mondeling kunnen toelichten. Zo krijgen we meer inzicht in hun belevingswereld achter de cijfers van de medewerkersreis en kunnen we ook vollediger en concretere conclusies en aanbevelingen formuleren.

CO-CREATIE Aansluitend op de expertinterviews organiseren we desgevraagd een strategische online-focusgroep waarin je meest spraakmakende (potentiële) medewerkers adviseren hoe je organisatie haar medewerkersreis het beste kan optimaliseren. Dit is het toefje slagroom op de cake. In het nu volgende werken we modules Validatie en Concretisatie (een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek) nader uit.

We bevragen al jouw medewerkersgroepen

Omdat elke organisatie bestaat uit een amalgaam van de meest uiteenlopende professionals, maken we vooraf in overleg een selectie die een goede afspiegeling vormt van alle medewerkerssegmenten -van de koffiemeneer, de helpdeskmedewerker, de IT’er tot het afdelingshoofd en de bedrijfsjurist- die we in het onderzoek gaan betrekken. En we bevragen niet alleen nieuwkomers en oudgedienden, maar ook sollicitanten en oud-medewerkers. 

Kwantitatief onderzoek met verdiepende expertinterviews

Een combinatie van kwantitatief (online-vragenlijst) en kwalitatief (expertinterviews met senior-onderzoekers) levert ook bij EJX de meeste diepgaande en ‘actionable’ inzichten op. Hoe de ideale combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek eruit ziet, lees je nu:

We meten alle 6 fasen, 34 stappen en 24 touchpoints van je medewerkersreis

Uitgangspunt van het meten van de employee journey zijn de 6 fasen en 34 stappen die we op basis van de literatuur hebben gedefinieerd. We hebben ook 24 touchpoints geformuleerd (zie Basic Employee Journey Map). Maar omdat elke medewerkersreis anders is, maken we deze basale klantreis voor jouw organisatie op maat en definiëren we de fasen, stappen en touchpoints in overleg. 

Je eigen maatwerkmodel met alle loyaliteitsdrivers

De loyaliteit van de medewerkers hangt ook van een aantal loyaliteitsdrivers af. Daarom nemen we in het onderzoek ook de meest relevante loyaliteitsdrivers mee. We maken hierbij in overleg een selectie uit ons loyaliteitsmodel met de 7 pijlers en 49 drivers die vaak uit de wetenschappelijke literatuur en onze eigen medewerkersonderzoeken naar voren komen. Zo creëren we een maatwerkmodel voor jouw organisatie waarmee je de medewerkersloyaliteit kunt monitoren en aantoonbaar verbeteren. 

In 6 stappen van abstract naar zo concreet mogelijk

Ons streven is niet alleen betrouwbare cijfers, maar ook diepgaande inzichten te genereren waarmee je direct aan de slag kunt gaan. We geven de uitkomsten van de kwantitatieve en kwalitatieve module van EJX op 6 niveaus weer, van abstract naar heel concreet. Hoe dit er in de praktijk uitziet, lees je nu:

1. De medewerkersreis met Momenten van de waarheid en Touchpoints

We geven allereerst de gehele medewerkersreis weer, inclusief de tevredenheid en het belang van de gedefinieerde stappen. De stappen met het hoogste belang noemen we net als bij de CustomerJourneyExperience Momenten van de waarheid (rode pijlen) waarop jouw organisatie bij de medewerkers écht het verschil kan maken.

Daarnaast geven we ook de belangrijkste Touchpoints weer waarop jouw organisatie meer over zichzelf kan vertellen of zichzelf duidelijker kan profileren (in rood).

2. Je medewerkersloyaliteit op organisatie en medewerkersgroep-niveau

EJX geeft ook je totale medewerkersloyaliteit op organisatieniveau weer met behulp van de Medewerkers Loyaliteits Index -(inzichtelijk rapportcijfer van 0-10 op basis van de scores van alle medewerkers op alle loyaliteitsdrivers met als weegfactor het belang dat zij hieraan toekennen). Om vinger aan de pols te kunnen houden, hoef je alleen dit indexcijfer in de gaten te houden. En door onze gestandaardiseerde aanpak, kunnen we hem ook met andere organisaties benchmarken.

Daarnaast geven we de loyaliteit ook per medewerkersgroep weer met behulp van onze Medewerkers Loyaliteits Thermometers. Hieraan kun je aflezen welke medewerkers speciale aandacht en inzet verdienen. We geven in het voorbeeld enkele veelvoorkomende medewerkersgroepen weer, maar bij jouw organisatie heb je wellicht andere groepen.

3. De sterktes en zwaktes van de medewerkersloyaliteit

We geven bij de 49 loyaliteitsdrivers ook de gemiddelde scores weer voor je gehele organisatie en per medewerkersgroep, zodat je in één oogopslag kunt zien bij welke groep en op welke drivers je organisatie hoog en laag scoort. 

4. Prioritering van de verbeterpunten: de DriverMatrix

Met behulp van onze DriverMatrix geven we weer aan welke knoppen je moet draaien om een hogere loyaliteitsindex te verdienen -we stellen deze voor je gehele organisatie en per medewerkersgroep samen. In het linkerbovenkwadrant staan de drivers die voor de medewerkers heel belangrijk zijn, maar waarop je organisatie laag scoort. Hierop zou je actie moeten ondernemen, zodat je MedewerkersloyaliteitsIndex de volgende keer hoger uitvalt. In dit voorbeeld zou je kunnen inzetten op verhogen van de Organisatietrots, Voorbeeldgedrag van het management en de Effectiviteit van de leidinggevenden. In het rechterbovenkwadrant staan de aspecten waarop je organisatie relatief hoog scoort, dit zijn de sterktes die je zou moeten bewaken -met name het Wij-gevoel, de Groeitrajecten, de aangeboden Trainingen en de Waardering voor de medewerkers. 

5. Met de kwalitatieve EJX Insights geven we de uitkomsten context en duiding

Onze senior-onderzoekers voeren ook een aantal aantal online-expertinterviews uit met (oud)medewerkers en OR-leden die de vragenlijst hebben ingevuld, zodat ze hun antwoorden mondeling kunnen toelichten (kwalitatieve module). Deze interviews laten zien hoe de verschillende medewerkersgroepen de klantreis en hun baan beleven en waar ze op hun werk heel blij of juist chagrijnig van worden. Met deze insights geven we de kwantitatieve uitkomsten van de medewerkersreis en -loyaliteit handjes en voetjes, zodat er concrete verbeterpunten uitrollen die je meteen in de praktijk kunt brengen. Hiermee kun je gericht je medewerkersreis en -loyaliteit stapje voor stapje aantoonbaar verhogen. 

6. Strategische advies over verhoging van je medewerkersloyaliteit

We gaan nog een stap verder en formuleren in lijn met de marktpositie, merkbelofte (of purpose) en strategische koers van je organisatie, ook een medewerkersloyaliteits-advies voor de korte en langere termijn. Hierin zetten we uiteen hoe wij de uitkomsten interpreteren en geven we aan welke prioriteiten je organisatie op de weg naar loyalere medewerkers het beste kan stellen. Door deze vertaalslag kun je je directie/board of collega’s gerichter over het strategische HR-beleid en de next steps adviseren. 

Wie hebben er het meeste baat bij?

EJX is het meest geschikt voor bedrijven en (semi-)publieke organisaties die kampen met personeelsschaarste en die zich scherper met hun medewerkersreis willen onderscheiden. Hier zijn enkele voorbeelden:

(ACADEMISCHE) ZIEKENHUIZEN

GEHANDICAPTENZORG

ZORGVERZEKERAARS

WONINGCORPORATIES

MIDDELBARE SCHOLEN

BASISSCHOLEN

HOGESCHOLEN

UNIVERSITEITEN

MINISTERIES

PROVINCIES

GEMEENTEN

Wil je weten wat onze EJX voor jou kan betekenen?