Korte en lange inspiratiesessie rond empathie

Om de learnings die we de afgelopen decennia tijdens de vele interviews met uiteenlopende stakeholders opdeden en alle case-studies die we ontwikkelden bij het schrijven van managementboek De Empathische Organisatie (Nubiz, 2020) te kunnen delen, hebben we een reeks inspiratiesessies rond het thema empathie bij Stakeholder- en reputatiemanagement, Customer Journey en Employee Journey ontwikkeld. We bieden daarbij twee varianten aan: een korte (interactieve lezing) en een lange versie (workshop). Als voorbeeld beschrijven we hier de Interactieve lezing Empathisch Leiderschap en de workshop Empathisch Stakeholdermanagement. 

Interactieve lezing Empathisch Leiderschap

Dat empathie een essentiële kwaliteit is voor elke ambitieuze manager en bestuurder, is zeker sinds de coronacrisis een waarheid als een koe waar weinig managementgoeroes het mee oneens zullen zijn. Maar er bestaan veel misverstanden over empathie, velen menen dat dit hetzelfde is als overgevoeligheid voor de emoties van anderen. En die zorgt juist dat we myopische beslissingen nemen. Om empathie of inlevingsvermogen met succes in te kunnen zetten voor verbetering van je leiderschap, hebben we een interactieve lezing over empathisch leiderschap ontwikkeld. Wat je hierbij mag verwachten, lees je nu: 

Van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam

1. Met de lezing Empathisch Leiderschap brengen we de deelnemers (bijvoorbeeld bestuurders en/of managers of trainees) van onbewust onbekwaam (de meesten hebben het vermogen om zich onbevooroordeeld in de schoenen van andersdenkenden te verplaatsen slecht ontwikkeld) naar bewust onbekwaam (inzicht in de valkuilen van emotionele en cognitieve empathie en de vele inschattingsfouten die voortkomen uit projectie oftewel ‘self-referential bias’).

2. Vervolgens planten we een zaadje door aan de hand van wetenschappelijke bevindingen, praktijkvoorbeelden en De 6 Regels voor Empathisch Leiderschap te laten zien dat leiders pas effectief worden wanneer ze zich onbevooroordeeld gaan verdiepen in de stakeholders waar ze voor de realisering van hun doelstellingen van afhankelijk zijn (klanten, medewerkers, leveranciers, journalisten, investeerders, enzovoorts).

3. We geven hen ook de tools waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan om bewust bekwaam te worden, zoals:

#De Empathiekaart

#Het Menselijkheidsbeginsel

#Compassioneel communiceren (en feedback geven)

#Het Emotievaccin

4. De deelnemers ontvangen tegen een gereduceerd tarief een exemplaar van De Empathische Organisatie (17,50 per stuk in plaats van 29,99) zodat ze de stof thuis nog eens rustig na kunnen lezen en zelf met de materie kunnen experimenteren. Hierdoor beklijven de opgedane inzichten langer en is het effect op hun denken, attitude en gedrag groter.

Vanzelfsprekend kunnen we tijdens de lezing ook dieper op de specifieke issues van jouw organisatie en hier met maximale empathie een passende oplossing voor zoeken.

Deze lezing draagt bij aan cultuurveranderingen binnen organisaties

Deze lezing is bij uitstek geschikt om een congres, symposium, jubileum- of medewerkersbijeenkomst meer diepgang te geven en tot een succes te maken of om de collegiale verbondenheid en teamspirit die door de coronacrisis verloren dreigt te gaan te versterken.

De tijdsduur van de lezing is circa 2 uur

Boekingen bij De Spreker

Workshop  Empathisch Stakeholdermanagement

Het tijdschrift Time noemde corporate empathie onlangs ‘the hottest trend in leadership’, want het verbetert de producten en diensten, de klant- en medewerkerstevredenheid, het leiderschap en de reputatie aantoonbaar. Empathische ondernemingen groeien daardoor ook harder en maken meer winst dan onempathische, zo toont steeds meer onderzoek aan.

Omdat empathie cruciaal is voor de beeldvorming en de kwaliteit van in- en externe relaties is het een belangrijke succesfactor binnen corporate communicatie en reputatie- en stakeholdermanagement. Een effectiever middel om de betrokkenheid (engagement) en de strategische steun (alignment) van de stakeholders te versterken bestaat niet.

Zo krijg je empathie bij je management en collega’s tussen de oren

1. Evenals met de bovenstaande lezing brengen we de deelnemers van de workshop Empathisch Stakeholdermanagement (bijvoorbeeld bestuurders en communicatie- of stakeholder- of reputatiemanagers) van onbewust onbekwaam (de meesten hebben het vermogen om zich onbevooroordeeld in de schoenen van andersdenkenden te verplaatsen slecht ontwikkeld) naar bewust onbekwaam (inzicht in de valkuilen van emotionele en cognitieve empathie en de vele inschattingsfouten die voortkomen uit projectie oftewel ‘self-referential bias’).

2. Vervolgens laten we de deelnemers door enkele beproefde oefeningen in empathisch luisteren en doorvragen aan den lijve ondervinden wat empathie precies is en waarom deze kwaliteit elke bestuurders en manager over de hele linie aantoonbaar succesvoller maakt. Dit helpt hen bewust bekwaam te worden. We vragen hen bijvoorbeeld om bij elkaar een geheim boven tafel te halen dat ze nog niet kenden. Om deze oefeningen tot een goed einde te kunnen brengen, geven we hen voldoende tools mee, zoals:

#Potje NIVEA (Nooit Invullen Voor een Ander)

#Laddering-methode

#LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen)

3. Als de deelnemers het empathisch luisteren en doorvragen onder de knie hebben, nodigen we hen bij de volgende oefening uit zich met behulp van rollenspel in de behoeften, wensen en verwachtingen van hun belangrijkste stakeholders (bijvoorbeeld klanten, medewerkers, journalisten, aandeelhouders, enzovoorts) te verdiepen. De uitkomsten hiervan worden plenair gedeeld, zodat elke deelnemers ervan leert.  

4. Elke deelnemer ontvangt na afloop een exemplaar van De Empathische Organisatie zodat hij/zij de stof thuis nog eens rustig na kunnen lezen en zelf met de materie kan experimenteren. Hierdoor beklijven de opgedane inzichten langer en is het effect op hun denken, attitude en gedrag groter.

Vanzelfsprekend gaan we tijdens de workshop ook dieper in op de specifieke issues en uitdagingen van jouw organisatie.

Deze workshop brengt bij bestuurders en managers een mentaliteitsverandering teweeg

Deze workshop is bij uitstek geschikt om een mentaliteitsverandering bij bestuurders en managers teweeg te brengen, zodat ze empathischer gaan luisteren en communiceren en daardoor beter in staat zijn om zonder reputatieschade hun doelen te bereiken.

Aantal deelnemers: maximaal 25

NIEUW: filmfragmenten

Omdat we ook filmliefhebbers zijn en we hebben gemerkt dat beelden meestal meer zeggen dan duizend woorden, gebruiken we bij onze workshops ook fragmenten uit speelfilms en televisieseries. Als voorproefje een fragment uit Lincoln waarin Abraham Lincoln laat zien dat hij een van de meest geliefde en effectieve presidenten uit de gehele Amerikaanse geschiedenis werd omdat hij als geen ander empathisch kon luisteren.

De workshop wordt gegeven door Henk Noort, psycholoog, strategisch marktonderzoeker en auteur van De Empathische Organisatie (voor meer informatie over dit boek: klik op deze link)

Tijdsduur: circa 4 uur (een dagdeel)

Boeken via De Spreker

 

Interesse in een inspiratiesessie?

De Empathische Organisatie meteen bestellen?